Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Swatch wint rechtszaak tegen Apple

Swatch is een bedrijf dat niet onbekend is met rechtszaken tegen de grote spelers, zoals Apple en Samsung. Het Zwitserse bedrijf startte een paar maanden geleden een rechtszaak tegen Samsung, vanwege het kopiëren van het merk op hun smartwatches. Twee jaar geleden werd Swatch aangeklaagd door Apple om dezelfde reden.

Second watch

Nicholas G. Hayek begon Swatch met het idee dat de horloges die consumenten van hem kochten

niet hun favoriete horloge zou zijn, maar hun “second watch”. Vandaar de naam Swatch. Hayek wilde

horloges maken die aanpasbaar waren en ook betaalbaar en speels. De eerste collectie van twaalf Swatch modellen werd geïntroduceerd in 1983 in Zurich. Het is geen geheim dat het bedrijf innovatief is, maar niemand realiseert zich niet hoe Swatch voorliep op zijn tijd. In 2013, introduceerde Swatch het eerste mechanische horloge. Bij dit horloge was het niet meer nodig om hem zelf gelijk te zetten, dit ging automatisch. Andere grote horlogemerken namen al snel dit principe over.

 

Tick different

Apple heeft Swatch aangeklaagd vanwege het logo. Op sommige smartwatches staan de woorden “Tick different” gegrafeerd. Apple vond dit verdacht veel lijken op hun beroemde slogan “Think different”. Swatch beweert dat de “Think different” marketing campagne niet heel populair was in Zwitserland. Helaas voor Apple heeft de Zwitserse rechtbank besloten om Apple ongelijk te geven. De rechtbank verklaarde dat de slogan van Swatch geen inbreuk doet op het logo van Apple. Ook zou Apple niet genoeg documenten hebben om de zaak te ondersteunen. Swatch heeft geluk gehad met de behandeling van de zaak in Zwitserland. In de Verenigde Staten was de ‘Think different” campagne de beroemdste en succesvolste campagne van Apple.

Vind jij het terecht dat Swatch de zaak heeft gewonnen? Laat het ons weten in de comments!

Fun fact: Wist je dat Swatch zijn eigen tijd heeft uitgevonden? Het was onderdeel van een campagne om de Beat horloge collectie te promoten. Het bevatte een nieuwe manier van het begrip tijd, genaamd Swatch Internet Time of ook wel .beat time genoemd. De tijd wordt niet weergegeven in seconden, maar in Swatch .beats. Een .beat is één minuut en 26.4 seconden.

 

 

Geef een antwoord