Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het nieuwe Netflix logo explained

Er is niets zo nauw verbonden met jouw merk als het logo. Het logo is de vertegenwoordiger van jouw merk. Dit is dan ook de reden dat veel grote en kleine bedrijven hun logo vernieuwen of veranderen. Denk aan Windows, Apple en Starbucks. Maar ook Netflix heeft een logo verandering ondergaan. Veranderend consumentengedrag zorgt bij Netflix voor een verandering in het logo.
Wil jij ook een nieuw logo laten ontwerpen? Laat het ons weten! Wij denken graag met je mee voor een fantastisch nieuw logo!

Van het oude wordmark logo naar een minimalistisch logo

Waar het oude Netflix logo de rode letters van het merk op een witte achtergrond zijn, is het nieuwe Netflix logo een grote rode ‘N’ op een zwarte achtergrond. Vóór deze update moest Netflix alle zeven letters van het logo op alle formaten van o.a. sociale netwerken proppen, maar ook in het icoon van de app. Het Netflix logo werd ook verwerkt in verschillende andere modules: Smart TV, afstandsbedieningen en in gaming systemen waaronder de Xbox One.

Bijzonder is dat Netflix een eigen lettertype voor het logo heeft ontworpen. Het lettertype, genaamd “Netflix sans,” is in eigen beheer ontwikkeld door Netflix en is ontworpen in samenwerking met de gieterij Dalton Maag.

Eerder gebruikte Netflix een ‘Gotham’-lettertype – een lettertype waarvoor het bedrijf licenties betaalde. Netflix ontwerper Noah Nathan vertelde dat “Netflix sans” het bedrijf miljoenen dollars per jaar bespaart.

Een nieuw logo voor een nieuwe bedrijfsvoering

Veranderingen in logo’s zijn vaak het gevolg van een verandering in de bedrijfsvoering. Dit geldt ook voor het Netflix logo. Het Netflix-product is uitgegroeid van een ‘eenvoudige’ videodistributeur voor tot zoveel meer (original content bijvoorbeeld!) Naarmate de producten zijn veranderd, is ook de concurrentie en het vermogen van Netflix om op te vallen, veranderd.

Om nog even terug te komen op het minimalistische logo voor o.a. kleine apparaten – het is algemeen bekend dat consumenten steeds vaker kleine schermen gebruiken. Niet alleen om video te kijken, maar ook om te scrollen op social media, te shoppen en zelfs om reizen te boeken. Desktop weergaven nemen af.

De 3 stappen voorafgaand aan een logo verandering

  1. Wat is de reden dat je je logo wilt veranderen? Zal het nieuwe logo een voorsprong geven op je concurrentie? Komt het huidige logo overeen met de kwaliteit van jouw huidige diensten of producten? Zorg dat er altijd een goede reden is vóórdat je een logoverandering doorvoert.
  2. Is het de juiste tijd om jouw logo te veranderen? Verschillende bedrijfsvoeringen en nieuwe werkwijzen zorgen ervoor dat er een nieuw logo nodig is. Zoals bij Netflix: de verschuiving van het bezorgen van dvd’s tot het aanbieden van streamingdiensten naar tablets leverde Netflix een goede reden op om hun logo opnieuw te evalueren. Bij Netflix was het hoog tijd voor een vernieuwd logo.
  3. Zal het nieuwe logo jouw bedrijf beter vertegenwoordigen? Netflix had een duidelijk, eenvoudig logo nodig dat er goed uit zou zien op schermen van elke omvang, eigenlijk net als hun product!

 

 

Geef een reactie