Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Inspirerende logo’s met een verborgen boodschap

Het is een cliché: de eerste indruk is goud waard en begint meestal bij het logo. Spreekt het logo niet aan, dan is dat een gemiste kans. Bedrijven steken dan ook veel tijd in het (laten) ontwerpen van een logo. Een populaire methode is het toevoegen van een verborgen boodschap. Over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de ‘verborgen boodschap’ bijna niet meer kunt herleiden. Hieronder een lijst van logo’s met verborgen boodschappen. Misschien ontdek je onverwachte dingen in logo’s die je al vaak voorbij hebt zien komen.

1.      Unilever

We beginnen met een makkelijke: Unilever. Producent van voedingsmiddelen, schoonmaakartikelen en producten voor lichamelijke verzorging. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Zoom je wat dieper in op de grote blauwe ‘U’ dan zie je daarin de producten terugkomen.

2.      Airbnb

Het logo van Airbnb is een vergelijkbaar met die van Unilever. Het logo heeft de vorm van de letter ‘A’ en staat voor Airbnb. Daarnaast beeld het logo nog een aantal kernmerken uit. Door op een creatieve manier naar het logo te kijken zie je de kernwaarden people, places en love.

 

3.      Toblerone

Iedereen ziet wel een berg in het logo van Toblerone. Maar er is meer. Toblerone is een chocolade maker uit Bern. Deze stad staat bekend om de hoge bergen, maar is ook bekend als “De stad van de Beren”. En voilà, alles komt terug in het logo van Toblerone.

4.      Fedex

FedEx heeft misschien wel het meest bekende logo met een verborgen betekenis. Als je goed kijkt zie je een pijl tussen de letters E en X. Het symboliseert snelheid, vooruitgang en precisie. Hieraan kun je zien dat het bedrijf erg op de toekomst is gericht.

5.      Le Tour de France

In het logo van Le Tour de France is een wielrenner verstopt. Die wielrenner wordt gevormd door de letter ‘R’. Hij rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven.

6.      Wikipedia

Iedereen kent Wikipedia, maar heb je ook wel eens goed naar het logo gekeken? Het is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De puzzel is nog niet af en dat symboliseert het onvolledige karakter van het project: de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.

7.      Pinterest

Sociaalnetwerksite Pinterest is een soort digitaal prikbord voor afbeeldingen. Het logo is niet alleen de letter ‘P’, maar beeld een punaise uit om interesses vast te pinnen op een van de aangemaakte prikborden.

8.      Amazon

Het logo van webshop Amazon is sterk. De pijl die een lachend gezicht vormt in het logo van Amazon is niet het enige waar Amazon over na heeft gedacht. De pijl in het logo begint bij de A en gaat naar de Z. Ze hebben een ruim assortiment aan producten, van A tot Z.

9.      Adidas

Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De strepen vormen samen een berg. Iedere sporter begint onderaan de berg en bereikt met Adidas de top. didas belooft dat de sporter nog veel doelen kan bereiken.

10. Beats van Dr. Dre

Het logo van geluidsapparatuurmerk Beats by Dre lijkt simpel: gewoon een witte cirkel met een ‘b’ erin. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, namelijk een hoofd. De ‘b’ moet de koptelefoon voorstellen. Dit zie je vanaf nu nooit meer anders.

Ken je nog een beroemd logo die wij niet genoemd hebben, maar wel een verborgen boodschap heeft? Laat het ons weten door te reageren op dit artikel.

 

Wil je een logo laten ontwerpen? Dan helpen wij je graag verder. Heb je meer inspiratie nodig? Lees dan het artikel met meer voorbeelden van bekende logo’s met een verborgen boodschap.

Geef een antwoord