Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het geheime logo-recept

Het is zover. Je besluit je eigen bedrijf te lanceren. Al het administratieve is voltooid en de planningen zijn gemaakt. Echter zit je tot de lancering opgezadeld met het avondenlang mijmeren over het uiterlijk van het logo. Is het lettertype niet te onduidelijk of zijn de kleuren te primair? De meeste grote logo’s, die eenvoudig lijken, hebben precies hetzelfde doorgelopen. LogoLove het succes van twee grote spelers onder de loep!

De juiste ingrediënten

Allereerst is er basiskennis nodig om een logo te ontwerpen. Een spoedcursus: het logo moet eenvoudig, herkenbaar, tijdloos, flexibel en gepast zijn. Het klinkt als een bescheiden rijtje, toch zijn dit dé ingrediënten voor een sterk logo. Wanneer we werkelijk gaan kijken naar de hoeveelheid mensen die aan het recept van het succeslogo hebben gewerkt, worden we pessimistisch. Echter kan het geen kwaad om die beeldmerken te ontleden zodat jij straks in een klein team het gouden recept vindt!

Filosofie als kinderspel

Laten we kort inzoomen op de succesverhalen. Iedereen kent het logo van ‘Gilette’, haarscherpe scheermesjes die bij vrijwel elke keten te koop zijn. Sportief, strak en snel, straalt het topproduct uit. Hoe simpel de zwarte blokletters ook ogen, erachter zit een ware filosofie. Als je net iets langer kijkt naar de dikgedrukte letters, zie je dat de ‘G’ en de ‘I’ strak afgesneden zijn. Net als de scheermesjes – scherp en precies. Waarschijnlijk is dit bij negentig procent van de consumenten nog nooit opgevallen. Toch heeft dit onbewust invloed. Een soort Coca Cola flash-frames-effect: gedachteloos vangen we in de bioscoop de flitsende frames op in ons brein. We krijgen na de film ontiegelijk zin in het koude suikerdrankje die nog nooit zo hemels heeft gesmaakt. Gilette krijgt hetzelfde voor elkaar: een verstopte originaliteit leidt tot succes.

De verborgen psychologie

Gilette bewijst dat een diepgaande betekenis in een eenvoudig logo de doorslag kan geven. Zo zijn er vele merken die met een sterke filosofie zichzelf aantrekkelijk maken maar niet overdrijven. Echter steekt FedEx er met kop en schouder bovenuit. Een logo die aan de vijf punten voldoet maar vooral zijn originaliteit vindt in de verborgen boodschap. Een diepzinnige psychologie zit achter de ‘E’ en de ‘X’ waartussen een pijl verborgen zit welke staat voor richting, snelheid en precisie. Je brein pikt dit onbewust op, iets wat met eye-track onderzoek te bewijzen is. Zo hebben de vormgevers achter FedEx zich verdiept in het ‘fluency principe’ – dingen die van links naar rechts gaan worden makkelijker verwerkt door het brein. Ongelofelijk dat dit kleine detail al verschil maakt!

Het K.I.S.S.-Principe 

Het is dus niet per sé nodig om een marketeer, filosoof, psycholoog én designer in de aanslag te nemen om het beste logo van de grond te krijgen. Wel is het belangrijk om bewust te zijn dat achter elk simpel ogend beeldmerk een aantrekkelijke wereld verborgen zit. Maar het beste logo krijg je zeker niet door acht betekenissen in één plaatje te proppen. We houden ons vast aan het K.I.S.S.-Principe, of terwijl ‘Keep it Simple, Stupid’.

 

Geef een antwoord