Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

LogoLove telt af! De 35 meest iconische logo’s (Deel 1/5)

Bij LogoLove houden we van logo’s en van de verhalen die er achter de logo’s schuil gaan.

Een logo is namelijk nooit zomaar een logo. In de komende vijf weken zullen we de 35 meest iconische logo’s ooit uitlichten.

Op nummer 35 vinden we het bekende Mastercard logo.

In 1966 werd Mastercharge opgericht, toen bestond het bekende rood/oranje logo al in zijn oude vorm. In 1979 werd Mastercharge omgedoopt tot Mastercard en daarmee veranderde het oorspronkelijke logo ook. In 1996 werd het logo opnieuw ontworpen. Het logo veranderde naar hoe de meesten het logo voor zich zullen zien:

In 2016 veranderde het logo van Mastercard nog eens. In 2018 is dit het Mastercard logo. Een beetje zoals het oude Mastercharge logo eigenlijk!

 

Op nummer 34 van deze lijst vinden we het bekende Michelin logo.

Iedereen kent het Michelin mannetje wel. Michelin werd in 1888 opgericht, een jaar later verscheen het Michelin mannetje in het logo van het grote bandenbedrijf. De Michelin bandenman werd geïnspireerd door een stapel banden die volgens Édouard Michelin leek op een man.

 

Nummer 33; Volvo.

Autologo’s zul je nog veel tegenkomen in deze lijst. Het Volvo logo kunnen we dan ook zeker niet vergeten.
Toen Volvo in 1927 door de financiële steun van de Svenska Kullagerfabriken nieuw leven ingeblazen werd, keurde het bedrijf het oude chemische symbool voor ijzer goed – een cirkel met een pijl diagonaal naar boven wijzend naar rechts. Het logo werd in 1959 aangepast door Karl-Erik Forsberg en is hetzelfde logo dat vandaag de dag wordt gebruikt.

 

Fisher-Price, wie is er niet mee opgegroeid?
Het Fisher-Price logo vinden we op nummer 32 van deze lijst.

Fisher-Price werd in 1930 opgericht waarna hun speelgoed een zeer succesvolle ontvangst op de American International Toy Fair kende. Van 1956 tot en met 1984 stonden alleen de letters F en P in het logo, totdat Fisher-Price besloot om weer met de gehele bedrijfsnaam aan de slag te gaan. De volledige naam kwam terug in de rode vlag zoals je die hierboven ziet.

 

Op nummer 31 van deze lijst vinden we het Duitse medicijnenconcern Bayer.

Opmerkelijk aan het Bayer logo is dat Bayer al in 1863 werd opgericht, maar tot 1881 geen logo hanteerde. In 1881 ontwikkelde Bayer zich tot een NV en er werd besloten dat er een logo nodig was. Het eerste Bayer-logo bestond uit een afbeelding van een leeuw welke was gebaseerd op het wapen van Elberfeld, de stad waar het bedrijf op dat moment zijn hoofdkwartier had. Na een reeks revisies van 1886 tot 1895 werd het Bayer-logo een ingewikkelde tekening van een gevleugelde leeuw die half op een bol was neergestreken.
Na Bayer’s uitvinding van synthetisch geproduceerde aspirine en de introductie van het “medicijn van de eeuw” op de wereldmarkt in 1899, was het voor Bayer noodzakelijk om het logo te vereenvoudigen om overal ter wereld herkenbaar te blijven. Zo introduceerde Bayer in 1904 het nu iconische “Bayer Cross” -logo

 

Plek nummer 30 op de lijst van meest iconische logo’s is voor de Duitse autofabrikant Audi.

De vier ringen, die nu een symbool zijn van Audi, zijn pas in 1932 ontstaan, toen Audi fuseerde met DKW, Horch en Wanderer om kosten te besparen als een reactie op de economische depressie. De ringen waren bedoeld om de eenheid van de bedrijven te symboliseren. De naam van Audi was destijds nog ‘Auto Union AG’. Pas in 1965 werd het bedrijf omgedoopt tot Audi zoals we het merk vandaag de dag kennen. Tussen 1978 en 1992 werden de 4 ringen uit het logo verwijderd. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het bedrijf in 2009 heeft Audi het oorspronkelijke vier ringen logo voor het eerst in 90 jaar opnieuw leven in geblazen.

 

29. Het Barbie logo

Welk logo is er bekender dan Audi, Bayer, Fisher-Price, Volvo, Michelin en Mastercard? Het roze Barbie logo wordt vaker herkend dan bovenstaande logo’s. Niet zo gek natuurlijk, aangezien de merknaam er letterlijk in is verwerkt!
Opmerkelijk: De Barbiepop is meer dan een miljard keer verkocht en er worden wereldwijd nog steeds drie barbies per seconde verkocht! Vergelijkbaar succes heeft het Barbie-logo wereldwijd. Het Barbie-logo werd in 1959 geïntroduceerd, tegelijkertijd met de Barbiepop zelf. Barbie dankt haar naam aan de dochter van Ruth Handler (bedenker van de pop), wiens naam Barbara is. De felle roze kleur is altijd intact gebleven.

 

Volgende week lichten wij 7 nieuwe iconische logo’s uit, tot dan! Wil je in de tussentijd zelf een mooi logo laten ontwerpen? Dan ben je bij LogoLove aan het juiste adres. Wij helpen je namelijk graag bij het ontwerpen van een herkenbaar logo. Wie weet sta jij over een aantal jaar wel tussen deze iconische logo’s! ?

Geef een antwoord