Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

LogoLove telt af! De 35 meest iconische logo’s (Deel 2/5)

Vorige week waren het de bekende logo’s van onder andere Audi, Volvo, Barbie en Mastercard die in de schijnwerpers stonden. Deze week vind je de nummers 28 tot en met 22 in de lijst van meest iconische logo’s aller tijden!

Bij LogoLove houden we van logo’s en van de verhalen die er achter de logo’s schuil gaan.
Een logo is namelijk nooit zomaar een logo. In deze editie zie je vooral veel blauw, rood en wit, iets om op te letten. 😉

Op nummer 28 vinden jullie weer een autologo. Dit keer het bekende logo van BMW.

Bayerische Motoren Werke, beter bekend als BMW kwam voort uit een fusie tussen de vliegtuigmotorfabrikant Gustav Flugmaschinenfabrik en Rapp-Motorenwerke in 1916. Het bekende ronde BMW logo ontwikkelde zich uit een combinatie van het ronde Rapp-Motorenwerk logo en de Beierse staatsvlag, welke uit de kleuren wit en blauw bestaat. Na de Eerste Wereldoorlog, stopte BMW met de productie van vliegtuigmotoren en verschoven de activiteiten naar het produceren van motorfietsen en auto’s. Het BMW logo is sindsdien niet echt meer veranderd – behalve in 2000, om het logo een soort van 3D-effect mee te geven zoals jullie hieronder zien.

 

Wat is het meest bekende bananenmerk ter wereld? Juist; Chiquita.

Net als de naam van het merk is het logo erg herkenbaar gebleven door de jaren heen. Blauw en geel. Opvallend is dat het bedrijf achter de banenen in 1899 werd opgericht en pas 45 jaar later, in 1944 werd voorzien van het logo. Miss Chiquita zal niet snel vergeten worden! Zij is te vinden op nummer 27.

 

Nummer 26: Het Canon logo is een vrij simpel logo dat uit de merknaam van Canon bestaat.

Het oorspronkelijke logo van het Japanse camerabedrijf was een afbeelding van de boeddhistische godin van genade, Kannon, die vervolgens werd vereenvoudigd tot een stijlvolle tekst voor de naam van de eerste camera van het bedrijf genaamd Kwanon. Na commercieel succes in 1935 begon het bedrijf met grootschalige productie en veranderde de merknaam in Canon waarna zij besloten om een moderner logo te laten maken. In 1956 werd het logo opnieuw ontworpen naar het logo dat we allemaal kennen.

 

In ons vorige blogartikel schreven we het al.. Het Fedex logo heeft iets bijzonders!

Kijk eens heel goed of je iets bijzonders ziet in het FedEx logo! Als je goed kijkt naar de ruimte tussen de E en de X, zie je een pijltje, bedoeld om de snelheid en nauwkeurigheid van FedEx te symboliseren. In 1994 is het huidige logo ontworpen. FedEx staat voor Federal Express en het logo is natuurlijk niet zomaar rood en blauw – dit zijn de kleuren van de Amerikaanse vlag. Hier is over nagedacht. FedEx wilde haar bedrijf associëren met de Amerikaanse overheid. FedEx vinden we terug op nummer 25.

 

Op nummer 24 van de lijst van meest iconische logo’s wereldwijd vinden we het Amerikaanse modemerk GAP.

Het originele logo van GAP was de merknaam in tekst en was in gebruik vanaf 1969 tot en met 1986. Daarna werd het logo omgewisseld naar de iconische blauwe doos zoals je die hieronder ziet. GAP probeerde in 2010 een moderne logowijziging door te voeren, dit deden ze door een kleine blauwe doos achter de tekst toe te voegen. Dit leidde tot verontwaardiging via sociale media. GAP is uiteindelijk teruggekeerd naar het huidige logo.

Op nummer 23 van de lijst vinden we het HP logo.

Het Hewlett-Packard-logo werd gelanceerd in 1939 en is tot op de dag van vandaag vrijwel ongewijzigd gebleven. In 2011 werd er gesproken over het vereenvoudigen en moderniseren van het logo met hoekige lijnen in plaats van de rondere vormen maar tot op de dag van vandaag is er niets veranderd aan het iconische HP logo.

22. Het LEGO logo. Wie kent het niet?

Het Deense speelgoed is over de hele wereld bekend en wordt door jong en oud gespeeld. Het eerste logo werd in 1932 ontworpen en meer dan twintig jaar later, in 1953 onthulde LEGO het logo voorzien van witte “bubbelletters” zoals we deze nu kennen. De letters werden in 1959 voorzien van een zwarte rand rond het logo om de aandacht te trekken. In 1973 kreeg het LEGO logo een gele rand rondom de eerder toegevoegde zwarte rand. Het logo zoals hierboven is sinds 1998 in gebruik!

 

Over twee weken lees je meer over iconische logo’s wanneer we de nummers 21 tot en met 15 bekend maken. Een tipje van de sluier: 2 automerken! Lees je volgende week weer mee?

Ben jij nieuwsgierig geworden naar een logo voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op, LogoLove helpt je graag bij het ontwikkelen van een logo dat aansluit op jouw bedrijfsidentiteit!

Geef een reactie