Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Een logo kiezen op basis van een bestaand logo, doen of niet?

Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden als je een logo kiest dat gebaseerd is op een al populair en bekend logo. Denk aan copyright wetten. Controleer bijvoorbeeld zeker of het huidige logo onder de bescherming van het handelsmerk valt, want als je dat zonder toestemming doet, kan dat juridische gevolgen hebben.

Het huidige logo is waarschijnlijk sterk verbonden met een bepaald merk of bedrijf. Bedenk of jouw gebruik van het logo misverstanden kan veroorzaken of de populariteit van het oorspronkelijke merk kan doen verwateren.

Het ontwerp van een logo

Als je ingrijpende wijzigingen aanbrengt in het huidige logo, wees er dan zeker van dat het nieuwe ontwerp nog steeds de juiste boodschap overbrengt en nog steeds effectief is.

Vraag jezelf af of er alternatieve logo’s zijn die met succes de boodschap kunnen overbrengen zonder in conflict te komen met mogelijke branding of juridische gevolgen van het gebruik van een bestaand logo.

Moet ik mijn logokeuze baseren op een bestaand ontwerp of niet?

Beide strategieën hebben voor- en nadelen, dus je moet uiteindelijk bepalen welke strategie het beste is voor jouw merk of bedrijf. Houd bij het bepalen of je een bestaand logo gebruikt of een nieuw logo ontwerpt het volgende in gedachten:

Voordelen van het gebruik van een bestaand logo:

  • Een bestaand logo gebruiken kan eenvoudiger en sneller zijn, vooral als je daarvoor toestemming kunt krijgen.
  • Er kan al een sterke naamsbekendheid bestaan voor een bestaand logo, wat voordelig is voor je merk.

Het gebruik van een bestaand logo heeft ook nadelen:

Zonder toestemming kan het gebruik van een bestaand logo juridische gevolgen hebben. En het gebruik van een bestaand logo brengt het risico met zich mee dat consumenten in verwarring raken of dat de aantrekkingskracht van het oorspronkelijke merk verwatert.

Voordelen van het ontwikkelen van een nieuw logo:

  • Een nieuw logo is duidelijk verbonden met je merk of bedrijf.
  • De boodschap en stijl van het logo bepaal je helemaal zelf.

Nadelen van het ontwikkelen van een nieuw logo:

Het kan extra tijd en middelen vergen om een nieuw logo te maken.
Uiteindelijk zullen je specifieke doelen bepalen of je een bestaand logo moet gebruiken of een nieuw logo moet ontwerpen. De doelmarkt, het algemene merkplan en de middelen waarover je beschikt kunnen allemaal nuttige overwegingen zijn. Vragen hierover? Neem gerust contact met ons op!

Geef een antwoord