Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wat is het verschil tussen logo ontwerp en branding? Deel 1

Wat is het verschil tussen logo ontwerp en branding? Deel 1

Logo ontwerp is het proces van het ontwerpen van een logo.

Branding is het proces van het opbouwen van een merk. Meer specifiek is het een strategie die bedrijven ontwerpen om mensen te helpen hun producten en organisatie snel te herkennen, en hen een reden te geven hun producten boven de concurrentie te verkiezen. Een branding strategie verduidelijkt wat een bepaald merk wel en niet is.

Branding kan gebeuren door het gebruik van verschillende hulpmiddelen. Enkele van de elementen die in een branding strategie gebruikt worden zijn:

  • Merkdefinitie: doel, waarden, belofte
  • Merkpositionering
  • Merkidentiteit: naam, tone of voice, ontwerp van de visuele identiteit (waartoe ook het logo-ontwerp behoort)
  • Reclame en communicatie: TV, radio, tijdschriften, buitenreclame, website, mobiele apps…
  • Sponsoring en partnerschappen
  • Ontwerp van producten en verpakkingen
  • Ervaring in de winkel
  • Prijsstrategie

Waarom is het logo zo belangrijk voor branding?

Hoewel een logo slechts een van de elementen van branding is, zal het waarschijnlijk op de meeste contactpunten met klanten en andere belanghebbenden voorkomen, zoals de website, brochures, briefpapier, producten, verpakkingen, advertenties, uniformen, winkels, enzovoort.

Een logo kan dus beschouwd worden als een van de belangrijkste grafische elementen waarmee mensen een organisatie, haar producten, en diensten snel kunnen identificeren. En heel vaak zal het het eerste zijn dat mensen zullen gebruiken om je te identificeren.

Een goed ontworpen logo stelt mensen in staat je merk snel te herkennen en op te roepen

Een logo is een van de belangrijkste punten van identificatie voor je klanten en andere belanghebbenden. Het helpt hen je merk in een paar seconden op te sporen, over verschillende kanalen en contactpunten heen.

Een goed logo creëert consistentie over verschillende communicatiekanalen

In de wereld van vandaag bestaan bedrijven en organisaties op verschillende platforms, waaronder websites, blogs, sociale media, evenementen, folders, brochures, visitekaartjes, enz. Met een multifunctioneel logo kun je je merk op een passende manier over alle verschillende communicatiekanalen heen vertegenwoordigen.

Geef een antwoord