Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het meest onhandige logo van 2021

Het meest onhandige logo van 2021

We zagen een heleboel nieuwe logo’s in 2021, en veel die onze ontwerpgevoelens beledigden. Maar als het om “beledigende” logo’s gaat, was het slechtste van het jaar misschien wel het enige ontwerp waarvoor de politie een klacht indiende. Ja, dat lees je goed.

De Indiase mode-website Myntra werd gedwongen haar symbool te vervangen door een subtiel aangepast (maar niet totaal ander) ontwerp nadat een klacht was ingediend bij de afdeling cybercriminaliteit van de politie van Mumbai. Blijkbaar leek het ontwerp “op een naakte vrouw”  Veel van de beste logo’s aller tijden bevatten geheime boodschappen, maar geen enkele is zo provocerend (en, hopen we, onbedoeld) als deze.

Het is een bizar logo

Het logo werd volgens Indian Express beschreven als “beledigend en kwetsend voor vrouwen”. Om eerlijk te zijn tegen Myrtna veranderde het bedrijf het al binnen een maand, met een paar subtiele aanpassingen die de vermeende NSFW gelijkenis ongedaan maakten.

Indrukwekkend genoeg waren er maar een paar subtiele veranderingen nodig om het effect te verminderen. De oranje en paarse elementen overlappen elkaar niet langer zodat een rood centrum ontstaat, en de kleuren zijn niet langer symmetrisch.

Twitter maakte, zoals dat hoort, lichtzinnig over het debacle, waarbij velen suggereerden dat andere logo’s die op de letter ‘M’ gebaseerd zijn zich zorgen zouden moeten maken over de mogelijke connotaties.

Het merk en de identiteit van je bedrijf zijn van cruciaal belang voor het succes van je onderneming.

Een goed logo vertegenwoordigt je bedrijf, brengt belangrijke boodschappen over en is tegelijk bij de tijd met moderne ontwerptrends. Het logo moet de sterke punten van je bedrijf benadrukken, en de kernwaarden van je bedrijf weerspiegelen. Het moet memorabel zijn en een impact maken. Een goed voorbeeld hiervan is het checkmark logo van Nike; het houdt zich aan de moderne ontwerptrend van vereenvoudigen met niets anders dan een checkmark. Het logo hierboven doet dat absoluut niet. Tijd voor een nieuw logo, zou je zeggen?

 

Geef een reactie