Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

De logo’s van UNICEF

UNICEF is opgericht bij Resolutie 57 (I) van de algemene vergadering van de Verenigde Naties op 11 december 1946 om kinderen na de Tweede Wereldoorlog te voorzien van voorraden en bijstand. UNICEF, oorspronkelijk bekend als het Internationale Kind Noodhulp Fonds van de Verenigde Naties, start als tijdelijk hulpfonds van de Verenigde Naties.

In oktober 1953 breidt de algemene vergadering van de Verenigde Naties het mandaat van UNICEF voor onbepaalde tijd uit om kwetsbare kinderen te helpen. Als VN-agentschap met een duidelijk mandaat ontwikkelt UNICEF zijn eigen visuele identiteit.

De eerste logo’s

Het eerste logo van UNICEF bevat een kind dat een kopje melk drinkt, wat de hoofdactiviteit van de organisatie op dat moment weerspiegelt: het leveren van melk aan kinderen.

Naarmate de focus van UNICEF wordt uitgebreid met de bredere behoeften van kinderen, verandert het logo van de organisatie ook. In de jaren zestig wordt ‘een kind dat melk drinkt ‘opnieuw ontworpen als’ een moeder die een kind optilt’. Dit houdt ook verband met de aanneming door de VN van de verklaring van de rechten van het kind in 1959, waarin de rechten van kinderen op bescherming, onderwijs, gezondheidszorg, onderdak en goede voeding worden gedefinieerd.
Het universele gebaar van een moeder die een kind ophef symboliseert de hoop, veiligheid en vreugde die het werk van UNICEF aan ouders en hun kinderen geeft. Dit gebaar roept de energie en het enthousiasme van ouders op, wat het optimisme van UNICEF weerspiegelt en de resultaten die we voor elk kind proberen te leveren.

De grote letters komen tevoorschijn

Er wordt een standaard wereldwijd logo uitgegeven, dat het embleem ‘ moeder en kind ‘ als stip op de ‘ i ‘ van ‘ Unicef ‘ behoudt. Dit is de eerste versie van het UNICEF-logo die geregistreerd is bij de Wereldorganisatie voor intellectuele eigendom.
Terwijl de belangrijkste elementen van het 1975-logo behouden blijven, wordt het lettertype opnieuw bezocht om af te stemmen op enkele heersende visuele trends van de tijd.
In 1986, samen met het 40-jarig jubileum van UNICEF, verandert het logo opnieuw: het lettertype wordt Futura Bold en de kleur gaat van zwart naar PMS Reflex blauw. Het kindje met de moeder wordt rechts naast UNICEF gezet, dat een goed overzicht van het logo weergeeft.

De laatste jaren

Vanaf 2001 is het logo lichtblauw met het doel waar ze voor staan erbij. De woorden ‘health’, ‘education, ‘equality’ en ‘protection’ hebben ze later in 2008 weggehaald.
In 2016 wordt ‘ voor elk kind ‘ aangenomen als de merkstrategie van de organisatie en wordt het onderdeel van het logo. Dit logo stelt ons in staat om de uitdagingen waar kinderen voor staan te belichten, evenals de hoop die we voor hen hebben.

Geef een antwoord