Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Inzoomen op logo’s uit het verleden

Logo ontwerpen hebben zich door de jaren heen sterk ontwikkeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar de evolutie van het logo van NBC, de National Broadcasting Company in Amerika. Ook de ontwikkeling van het logo van HEMA is het bekijken waard. Er zijn een aantal factoren die opvallen, wanneer we inzoomen op logo’s uit het verleden. Zo werden in de eerste logo’s nauwelijks kleuren gebruikt. Enkel grijstinten zorgden voor afwisseling op de zwarte met witte kleur van veel logo’s. Deze kleurencombinatie is overigens nog steeds populair. Met name kledingmerken kiezen vaak voor zwart en wit, omdat veel mensen dit met luxe associëren.

Details werden veelal weggelaten

Mede door het feit dat men nauwelijks kleuren gebruikte in het verleden, werden details vaak weggelaten. Denk bij details bijvoorbeeld aan symbolen, die in een lettertype verwerkt zitten. Zoals het strikje van Hunkemöller, die op de ‘O’ geplaatst is in het logo. Ook het gebruik van een speels en creatief lettertype was in het verleden ongebruikelijk. Vaak koos men voor een formeel, strak lettertype. Naarmate de tijd vorderde werd steeds meer gevarieerd in lettertypes. Op deze manier wisten zich bedrijven qua huisstijl te onderscheiden van concurrenten.

De basis van veel logo’s is hetzelfde gebleven

Een derde punt wat opvalt bij het bekijken van logo’s uit het verleden, is het feit dat de basis vaak hetzelfde is gebleven. Zoek bijvoorbeeld eens naar een oud logo van een bedrijf als Shell. Waar men in het verleden nog niet koos voor het geel en rood van nu, is de schelp al terug te vinden in het eerste logo. Ook het logo van HEMA zoals we dat nu kennen, lijkt in de basis op het eerste logo van dit bedrijf. Dit is overigens niet gek! Bedrijven willen bij de ontwikkeling van een nieuw logo voorkomen dat de identiteit van het bedrijf hier niet meer in terug te zien is.

Geef een antwoord