Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

De 5 fasen van het ontwikkelen van een huisstijl

Een huisstijl bestaat uit verschillende onderdelen. Denk aan fysieke visitekaartjes, een sjabloon voor offertes en facturen, een website, enzovoorts. Ook het logo is een onmisbaar onderdeel van de huisstijl van je bedrijf! Het logo trekt de aandacht van mensen, waardoor deze wellicht nog eens nader naar je dienstverlening of producten zullen kijken. Het ontwikkelen van een huisstijl bestaat uit verschillende fasen. Deze hebben we in dit artikel uiteengezet.

Fase 1: het uitdenken van de bedrijfsidentiteit

Allereerst is het belangrijk om voor je bedrijf te bepalen, wat de identiteit hiervan is. Houd je van een formele manier van werken, of is de dienstverlening informeel? Welke uitstraling wil je hebben naar buiten toe?

Fase 2: stel de kleuren vast

Op basis van de identiteit van je organisatie kun je vervolgens een geschikte kleur uitzoeken. Let hierbij op de associaties die mensen bij bepaalde kleuren hebben. Rood kan staan voor passie en liefde, maar ook voor gevaar en angst. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden.

Fase 3: een eerste ontwerp

Nu je een steeds beter beeld hebt van je voorkeuren, kun je een eerste ontwerp uitwerken. Kijk goed welke symbolen bij de huisstijl van je organisatie passen, welk lettertype geschikt is, enzovoorts.

Fase 4: een kritische blik op je ontwerp

Nadat het eerste ontwerp van je huisstijl is opgeleverd, kun je hier feedback op geven. Kijk nog eens kritisch naar de gebruikte combinatie van elementen. Past dit echt bij je organisatie? Is het niet te druk?

Fase 5: werk het uiteindelijke ontwerp uit

Tot slot is het zaak om het uiteindelijke ontwerp verder uit te werken. Hierbij wordt de feedback uit de vorige fase in het eerste ontwerp geïmplementeerd. Na deze fase is de huisstijl klaar om in gebruik te worden genomen!

Geef een reactie