Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

LogoLove telt af! De 35 meest iconische logo’s (Deel 3/5)

Vorige week lazen jullie over de logo’s van onder andere LEGO, HP en GAP. Deze week lees je meer over de nummers 21 tot en met 15 in de lijst van meest iconische logo’s aller tijden!

Bij LogoLove houden we van logo’s en van de verhalen die er achter de logo’s schuil gaan. Ook een nieuw logo laten ontwerpen?
Een logo is namelijk nooit zomaar een logo.

Op nummer 21 vinden we het logo van Shell.


De naam van het bedrijf zegt het eigenlijk al, hier is over nagedacht. Het logo voor Shell is in feite altijd al een schelp geweest. Het logo werd bij ieder herontwerp steeds iets minder realistisch. In 1900 was het ontwerp simpelweg een zwart-wit afbeelding van een schelp, Shell heeft dit ontwerp tot 1948 aangehouden. In dit jaar werden de bekende rode en gele kleuren toegevoegd aan het logo. Het huidige logo laat de bedrijfsnaam bewust achterwege, en zeg nu zelf – iedereen kent het logo ook wel zonder naam toch?

Op nummer 20 staat het Toyota logo

Toyota hanteerde een tijdje de slogan; ‘Let’s go places’. Dit hebben ze niet lang volgehouden. Herken jij de tekst nog? Wij moesten lang nadenken en hadden er wel eens van gehoord – wel zijn we het eens met het nieuwe design van de autofabrikant. Een bekend symbool met de nog bekendere rode letters “Toyota” eronder. Interessant weetje: Het Toyota-logo werd gekozen uit 27.000 inzendingen voor een openbare prijsvraag. De winnaar van de wedstrijd in 1937 was een ontwerp waarin de drie Japanse katakana-letters voor “Toyoda” in een cirkel waren verwerkt. Toyoda was de oorspronkelijke naam van het bedrijf, ontleend aan de achternaam van de oprichter, Kiichiro Toyoda. Hoewel het bedrijf in hetzelfde jaar werd omgedoopt tot ‘Toyota Motor Company’, blijft het logo geïnspireerd op ‘Toyoda’.

19 Je raadt het al… weer een auto logo. Ditmaal van Volkswagen.

Het Volkswagen logo is indirect het resultaat van een wedstrijd op het Porsche kantoor om te zien wie er een goed logo kon verzinnen. De winnaar en ontwerper was Franz Reimspiess, die in de jaren 1930 de motor voor de Kever perfectioneerde.

Het oorspronkelijke zwart-witte logo bevatte strategisch de VW voor Volkswagen, net als de swastika, in overeenstemming met het regime van Hitler. Het tweede logo was ook zwart en wit, maar bevatte niet de swastika en leek meer op een wiel dan op een ventilator of radar. Na de Tweede Wereldoorlog namen de Britten het autobedrijf over en noemden het “Kever”, en uiteraard veranderde het logo ook. Ze hielden de VW, maar ontdeden zich van het ontwerp van de cirkel, die was geïnspireerd door de nazi-vlag. Geen enkel ander autobedrijf wilde de Volkswagen-fabriek overnemen, dus werd het bedrijf teruggegeven aan de Duitse regering. Het meest recente logo is blauw en grijs in reliëf in contrast met de zwart-witte logo’s uit het verleden.

18 WWF – Ook wel bekend als WNF.

Misschien wel het meest “schattige” logo uit de lijst van meest iconische logo’s. Het WWF-logo werd voor het eerst geïntroduceerd in 1961 met alleen de iconische panda in het logo. De pandabeer is ontworpen door oprichter, Sir Peter Scott, en het blijft een belangrijk element voor het merk van het bedrijf. Door de jaren heen zijn er een aantal aanpassingen aan het logo geweest, maar gelukkig is er niet veel veranderd!

17. Het Starbucks logo

Toen de oprichters van Starbucks in 1971 op zoek waren naar inspiratie voor een herkenbaar logo, stuitten zij op het Noorse beeld van de nu beroemde tweearmige zeemeermin.

Terry Heckler werd gevraagd om het logo te ontwerpen voor het bedrijf dat destijds ‘Starbucks Coffee, Tea and Spices’ heette. Hij werd expliciet gevraagd om de zeemeermin met een ontbloot bovenlijf, een kroon en een staart erin te verwerken. In 1987 werd hij opnieuw gevraagd om het logo bij te werken, dit zou niet de laatste keer zijn; in 1992 paste hij het logo aan. Geen zeemeermin meer met ontbloot bovenlijf. De zeemeermin werd fatsoenlijker en gecensureerd. In 2011 werd het logo voor de laatste keer herzien. Eigenlijk veranderde er helemaal niet heel veel. Bij LogoLove zien we in hoe belangrijk een herkenbaar logo is. Wie had ooit gedacht dat een beeld van een zeemeermin een miljardenbedrijf gebaseerd op koffie zou weerspiegelen?

16. Het bekende Rolex logo vinden we terug op nummer 16

Het iconische Rolex-logo, bestaant uit een puntige kroon boven de bedrijfsnaam, de kroon symboliseert prestige, overwinning en perfectionisme en is door de jaren heen vrijwel hetzelfde gebleven. De slogan van het bedrijf is “A crown for every achievement”. Dat zegt genoeg!

15. Adidas, onmisbaar in de lijst!

Het Adidas-logo is ontworpen door de oprichter van het schoenenmerk, Adi Dassler, die voor het eerst de drie strepen op de Adidas-schoenen gebruikte, waardoor het bedrijf onmiddellijk herkenbaar was. De strepen zijn in de loop van de jaren niet veranderd; ze zijn alleen in vorm veranderd. In de jaren ’60 creëerden Käthe en Adi Dassler het Trefoil-logo als een extra kenmerk van het adidas-merk dat op kleding moest worden gebruikt. Vele jaren later werd bekendgemaakt dat het logo eruit ziet als een berg om uitdagingen te symboliseren en doelen te bereiken.

Volgende week lees je meer over de nummers 14 tot en met 8! Het wordt spannend…

Wil jij ook een logo op maat laten maken? Neem dan contact met ons op!

Geef een antwoord