Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

4 Stappen om een merk op te bouwen – Deel 1

4 Stappen om een merk op te bouwen – Deel 1

Je merk is je reputatie, en het kan de relatie tussen je bedrijf en je huidige of toekomstige klanten weerspiegelen. In dit artikel leggen we uit waarom het bouwen van een merk belangrijk is, gevolgd door een stap-voor-stap aanpak die het marketing team van je bedrijf kan volgen bij het bouwen van een merk.

Waarom is het belangrijk om een merk te bouwen?

De manier waarop een bedrijf zijn merk bouwt, bepaalt hoe het publiek het bedrijf en zijn producten ziet. Succesvolle merken kunnen invloed hebben op de manier waarop mensen de naam, het verhaal, het logo en de marketingcampagnes van een bedrijf waarnemen. In veel gevallen is het merk even belangrijk als de kwaliteit en de prijs van een product. Als mensen een product kopen, kopen ze ook in de levensstijl die het product vertegenwoordigt.

Als een bedrijf een boeiend en memorabel merk creëert, zal het publiek zijn producten of diensten gemakkelijker herkennen en een duidelijk inzicht hebben in de waarde die de goederen aan hun leven kunnen toevoegen. Branding is ook een van de meest effectieve manieren om het vertrouwen van de klanten te winnen.

Hoe een merk opbouwen

Als je deel uitmaakt van een marketingteam dat tot taak heeft het merk van je bedrijf op te bouwen, kun je deze vier stappen volgen:

  • Bepaal je doelpubliek.
  • Positioneer je product en bedrijf.
  • Bepaal de persoonlijkheid van je bedrijf.
  • Kies een logo en een slogan.

Bepaal je doelpubliek

De eerste stap bij het bouwen van een merk is het bepalen van je doelgroep. Om je gewenste klantenkring te creëren:

Bepaal wie het meest waarschijnlijk het product zal kopen. Houd rekening met verschillende factoren zoals leeftijd, geslacht, woonplaats en inkomen om een demografie te maken. Als je bijvoorbeeld van plan bent dure en modieuze brillen te verkopen, kan je doelgroep bestaan uit midden- tot hoge inkomens onder de 40 jaar. Is je product echter een nieuwe sportdrank, dan zal je publiek waarschijnlijk uit atleten bestaan.

Bestudeer gelijksoortige bedrijven. Je kunt leren van gevestigde bedrijven die soortgelijke producten of diensten aanbieden. Probeer meer informatie te verzamelen over hoe ze marketingcampagnes opzetten die gericht zijn op bepaalde groepen die hun producten het meest kopen. Vergelijk de gegevens van verschillende bedrijven om een grondig begrip van hun merken te ontwikkelen.

Praat met je doelmarkt. Overweeg in gesprek te gaan met mensen die passen in het ideale klantenprofiel van je bedrijf om te bepalen wat hun voorkeuren en behoeften zijn, en ook welke merken hen aanspreken en waarom. Zo kun je een meer gedetailleerde schets maken van wat je klanten precies willen.

Nadat je een doelpubliek hebt bepaald, kun je beginnen met het creëren van een merk dat hen zal aantrekken.

Geef een antwoord