Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Waarom je belangrijkste publiek bij een rebranding, je medewerkers zijn

Waarom je belangrijkste publiek bij een rebranding, je medewerkers zijn

In feite is er een scenario waarin deze doelgroep ook de belangrijkste is. Zoals de titel van de post aangeeft, moet je bij een rebranding – voor je extern lanceert – ervoor zorgen dat je intern middelen besteedt. En het is belangrijk om dat goed te doen.

Interne communicatie wordt vaak verwaarloosd en soms zelfs jammerlijk. Er is af en toe een e-mail, en misschien als je ‘geluk’ hebt een mededeling van de eigenaar.

De statistieken zijn behoorlijk schokkend – werknemers bekennen dat ze geen gevoel hebben met wat er gaande is, vaak niet betrokken en ongemotiveerd zijn, en er zijn ook duidelijk onderzochte verbanden met hoe dit de bedrijfsprestaties beïnvloedt. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de werknemers vindt dat ze bedrijfsnieuws missen, terwijl 72% van de werknemers geen volledig inzicht heeft in de strategie van het bedrijf, wat de uitvoerprestaties belemmert. Intussen zegt slechts 23% van de leidinggevenden dat hun bedrijven uitstekend zijn in het afstemmen van de doelen van de werknemers op de bedrijfsdoelen.

Maar maak je geen zorgen. Als je de tijd neemt om je merk intern te versterken, worden de statistieken behoorlijk overtuigend. Interne communicatie effectief maken betekent dus even hard focussen als je voor een externe campagne zou doen.

Maak een plan zoals je dat voor een externe campagne zou doen

Doelstellingen, publiek, berichtgeving, tactieken, KPI’s, tijdlijn etc.

  • Profilering van het publiek: zijn er aanwijsbare segmenten, bijvoorbeeld een groot ontwikkelingsteam dat geen deel uitmaakt van de gewone organisatie, of een klantendienstteam dat de meeste stress krijgt van klachten van klanten? Bedenk dat eerstelijns personeel het gezicht en de ervaring van het nieuwe merk zal zijn
  • Betrokkenheid van hoge ambtenaren: dit is een mooie gelegenheid om leidinggevenden erbij te betrekken en ze meer zichtbaar te maken, en deel te laten uitmaken van het merkverhaal waarvan ze deel hebben uitgemaakt
  • Regelmatige cadans: niet zomaar een eenmalige ‘lancering’. Je zult je nieuwe merkverhaal niet van de ene op de andere dag verankeren of gedrag veranderen. De interne communicatie taak gaat over langdurige aanhoudende activiteit en veranderingsmanagement. Denk dus na over wat je wekelijks, maandelijks, driemaandelijks en jaarlijks gaat doen

Geef een antwoord