Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wat zijn de belangrijkste elementen van een logo?

Wat zijn de belangrijkste elementen van een logo?

Hoe basaal het ook klinkt, inzicht in de verschillende elementen in een logo ontwerp kan je helpen een betere identiteit voor je merk te knutselen of te krijgen. Hier volgt een korte handleiding.

Het ontwerpen van een logo kan een overweldigende taak lijken als je er niet veel ervaring mee hebt. Maar het goede nieuws is dat het niet onmogelijk hoeft te zijn, of zelfs moeilijk. Je moet het gewoon stap voor stap doen. De meeste professionele ontwerpers raden aan de tijd te nemen om de persoonlijkheid achter het logo te ontleden. Analyseer het merk, inclusief waarden, doelen, en publiek. Wees bereid om enkele potentiële logo ontwerpen te schetsen voor verdere uitwerking.

Merkboodschap

Het eerste element dat aandacht nodig heeft bij het ontwerpen van een logo is de juistheid van de merkboodschap. Dit vereist dat de ontwerper het logo als geheel neemt, na elk afzonderlijk element te hebben overwogen, en het afweegt tegen de persoonlijkheid van het merk om er zeker van te zijn dat het een goede weergave is van de onderneming achter de naam.

De beste manier om ervoor te zorgen dat dit belangrijkste element goed verzorgd wordt, is het merk goed te kennen. Zoals in het begin al gezegd, is het de taak van een ontwerper om het merk te analyseren, inclusief waarden en publiek, en het ontwerp daarop af te stemmen.

Logo stijl

De eigenlijke stijl van je logo is een goede plaats om te beginnen bij het samenstellen van het ontwerp, want het geeft je een richting om in te gaan.

Het precieze aantal logotypes hangt af van wie je het vraagt en hoe je rekent. Afhankelijk van je bron kun je ergens tussen drie en negen verschillende classificaties van logo’s vinden. Maar hier zijn de voornaamste:

  • Lettermerk, woordmerk, of monogram. Dit soort logo vertrouwt voor zijn doeltreffendheid sterk op de keuze van het lettertype. Woordmerken gebruiken de naam van het bedrijf als logo; lettermerken en monogrammen gebruiken een of meer letters, meestal de initialen van de bedrijfsnaam.
  • Een mascotte logo gebruikt een personage – meestal een persoon of een dier – als het “gezicht” dat het bedrijf vertegenwoordigt, zoals Colonel Sanders voor KFC.
  • Een beeldmerk kan producten voorstellen die het bedrijf levert of de waarden of eigenschappen van het bedrijf symboliseren. Zo is het logo van Apple natuurlijk geen letterlijke weergave van wat de firma verkoopt.
  • Dit type logo gebruikt een embleem, zoals een schild of een banier.
  • Combinatiemerken combineren meestal een grafisch teken met een letterteken, woordmerk of monogram. Dit zijn de meest voorkomende soorten logo’s, en ze behoren tot de meest effectieve om een nieuw merk te helpen zich te vestigen.

Lettertype keuze

Je keuze van een lettertype, of of je überhaupt een lettertype gebruikt, zal sterk beïnvloed worden door het soort logo dat je besluit te ontwerpen. Het lettertype kan het middelpunt van het logo zijn, of het kan een ondersteunende speler zijn – of misschien heb je er niet eens een nodig.

Lettertypes zijn belangrijk, niet alleen omdat ze gebruikt worden om geschreven inhoud over te brengen, maar ook omdat het soort lettertype dat je kiest een toon bevordert.

 

  • Serif lettertypes zijn traditioneel, respectabel, en betrouwbaar.
  • Sans serif lettertypes zijn edgy, schoon, en efficiënt.
  • Schriftlettertypes zijn artistiek, uniek, en elegant.
  • Moderne lettertypes zijn dramatisch, gedurfd, en impactvol.

Zelfs nadat je een lettertypestijl gekozen hebt die past bij het merk waarmee je werkt, zijn er duizenden en nog eens duizenden verschillende lettertypes. Het is handig om een paar go-tos in de gaten te houden als je verder gaat met je verschillende ontwerpen.

Geef een antwoord