Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Zijn moderne logo’s saai?

Afgelopen jaar zal ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als een van ergste voor velen, met plannen en doelen die voor veel mensen over de gehele wereld verpest zijn. En het lijkt erop dat dat niet het enige is dat 2020 heeft verpest. Tegenwoordig volgen re-brands dezelfde trend, waarbij ze zich richten op een vlakke of minimalistische esthetiek voor de revisie van logo’s.

Op Twitter was een thread actief over nieuwe logo’s en of zij de persoonlijkheid kwijtraken. Verder was er binnen de ontwerpgemeenschap klagen over het verlies van uniciteit en eigenzinnigheid.

Het gesprek begon door het recente Petco. Re design, die door verschillende ontwerpers gezien werd al intens saai, en een miljoen mijl verwijderd van een fatsoenlijk logo-inspiratie. Bij de re design zijn Petco’s lachende kat en hond verwijderd en is het lettertype getransformeerd – het heeft de vriendelijke rondingen verloren die het ooit had.

Het Petco. Redesign in logo en huisstijl

Mitch Goldstein, een ontwerper en designprofessor, die het gesprek begonnen is met een serie tweets. Hij zette vraagtekens bij dit soort re design en de denkwijze die daarbij hoort.

Een ander ontwerper (Liz Shinn) reageerde ook, en die was er niet mee eens, met de opmerking ‘’verwijder alles wat het uniek of gedenkwaardig maakt = ‘’modern’’. Liz vond dat het wel een mooi genoeg lettertype heeft, maar niets zegt over het bedrijf. Liz stelde de vraag ‘’Had er een manier kunnen zijn om een element van het ‘huisdieren’ deel van het bedrijf te behouden?’’

En daarop heeft een andere ontwerper op gereageerd met een re design van het nieuwe logo, met wel het element van ‘huisdieren’.

De thread ging nog dieper in, nadat de oorspronkelijke ontwerper nodige context gaf op waarom de beslissing was genomen om de kat en de hond te verwijderen. Het ontwerp was uiteindelijke gebaseerd op het feit dat het logo gezien wordt als een video, waarbij de hond zorgt voor beweging, persoonlijkheid en energie

Deze kwestie strekt zich uit tot alle gebieden van de industrie, met trends die de designuitvoer omhullen en die resulteren in een gebrek aan diversiteit in de branding. Zo hebben we onlangs gekeken hoe de app-designtrend naar abstracte, regenboogkleurige figuren En hetzelfde gebeurt met autologo’s, waar veel automerken, zoals Nissan, allemaal de sprong naar vlak design maken.

Om terug te komen op de titel. Wat vinden jullie van de nieuwe logo’s? Zijn die saai, of zorgt de minimalistisch esthetiek iets moois met zich mee?

Geef een reactie