Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het nieuwe Gucci-logo… is dit echt?

Gucci heeft een social media outrage veroorzaakt door de presentatie van een bijgewerkt logo op de Facebook-pagina van het merk… en terecht. Het ongebruikelijke lettertype, dat erg veel lijkt op het handschrift van een jong kind, is gekoppeld aan de Fall Winter 2020 Men’s Collection van het luxemerk.

Het logo in een nieuw jasje heeft zeker tot controversie geleid. Facebook- en Instagram-gebruikers, met name in heel Vietnam, hebben hun eigen profielfoto’s geüpdatet naar een gelijkaardig handschriftelijk lettertype.

Het begon allemaal toen Gucci zijn Facebook-pagina met het nieuwe logo en de bijbehorende afbeeldingen aankondigde met behulp van hetzelfde handgeschreven lettertype. De vulpen-achtige krabbel is onvolmaakt, met vlekken, streepjes en onvolmaaktheden, dus het is geen verrassing dat de collectie sterk verbonden is met de kindertijd.

Gucci postte een reeks teaser posts over de campagne die de tagline ‘Rave Like You Are Five’ heeft en eigenlijk geïnspireerd is op kinderverjaardagsfeestjes. Het lettertype is gebaseerd op een typisch Frans kinderhandschrift. Ook Vietnamese kinderen leren in deze stijl schrijven, waardoor het nieuwe Gucci logo in Vietnam blijkbaar viraal ging.

Alessandro Michele, de huidige creatief directeur van Gucci, is het brein achter de campagne, die ook uitnodigingen voor evenementen bevat die geïnspireerd zijn op de versierde uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes die de kinderen van de adel naar hun vriendjes en vriendinnetjes sturen.

De reacties op de sociale media zijn gemengd. En ook dat is terecht…

Geef een reactie