Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Generatie Z ziet niets in voedselkeurmerk-logo’s

Met een logo laten ontwerpen zijn ze bij de overheid niet onbekend, zo hebben ze besloten om eind dit jaar het voedselkeurmerk logo te verbeteren. Echter zien we dat de generatie Z, de jongeren in onze samenleving, helemaal niets zien in dit voorstel van Ministerie van VW&S. Zij denken dat het logo niet voldoende zal werken om de voedingswaarden van een keurmerk te zien, hierdoor zou het zijn doel voorbij schieten. Meer hierover in dit artikel!

Geen vertrouwen in het keurmerk

Er is een grootschalig onderzoek gehouden naar de generatie Z en naar hun opvattingen over het keurmerk. Uit dit onderzoek blijkt dat bijna de helt van de mensen geen vertrouwen heeft in het keurmerk in zijn algemeen. Zij denken dat het keurmerk niet genoeg laat zien over waar het eten vandaan komt en wat er allemaal mee is gebeurd. Maar als er dan toch per se een keuze moet worden gemaakt, dan geeft iets meer dan de helft van de mensen aan dat zij zouden kiezen voor het stoplicht als keurmerk. Dit keurmerk laat je aan de hand van de kleuren van een stoplicht zien of je het wel of niet kunt eten en of het gezond voor je is. Zoals je wel kunt voorspellen is alles in het rood ongezond, alles in oranje is gemiddeld goed en alles in het groen is gezond.

We hopen dan ook dat het logo dat op de planning staat voor eind 2019 toch deels te maken zal hebben met dit stoplicht. Het blijkt namelijk dat maar een kwart van de mensen die werd ondervraagd zijn voorkeur uitspreekt voor de Nutri-score. Dit idee gaat een soort energielabel op de producten in de supermarkt plakken. De A staat voor gezond, de E staat voor ongezond. Alles er tussenin kan je dus maar met mate eten. Nadeel van dit logo is dat mensen niet kunnen zien hoe goed iets nu eigenlijk is voor je. Een ding is zeker, het moet een logo worden waar de jongere generatie achter staat. Dit is nu eenmaal de groep die zich bezig houdt met duurzaamheid.

Geef een antwoord