Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Weetjes over het Ferrari logo: Deel 2

In ons eerste deel heb je de eerste vijf weetjes over het logo van Ferrari kunnen lezen, vandaag laten wij je de vijf volgende weetjes zien. Het logo is zo bekend dat je niet genoeg kunt weten over het imago en over de uitstraling van het merk, vandaar dat we binnenkort ook deel drie op de planning hebben staan. Na het lezen weet je precies waar ze bij het logo ontwerpen allemaal aan gedacht hebben. Plus, een klein geschiedenislesje is nog niet zo verkeerd toch?

  • Porsche heeft ook het paard als logo

Hoewel Ferrari bekend is geworden om het paardenlogo is dit niet het enige autobedrijf dat gebruik maakt van het paard. Porsche heeft een kleinere versie van het steigerende paard in het gouden schild verwerkt. Dit heeft weer te maken met de stad van oorsprong, dit is namelijk Stuttgart. Porsche is en blijft nog altijd een Duits automerk.

  • Ducati heeft een tijdje het logo gebruikt

Een ander bekend merk dat het logo gebruikte was Ducati, een bekende Italiaanse motorfabrikant. Fabio Taglioni van Ducati gebruikte het logo jarenlang op zijn motorfietsen, maar hij heeft de strijd uiteindelijk opgegeven. Waarschijnlijk is hij met Enzo om de tafel gaan zitten om tot een oplossing te komen, die zat namelijk niet te wachten op een imitatie logo.

  • Het paard is het embleem van de stad Stuttgart

Het paard werd het eerst gezien op de romp van een Duitse straaljager. Dit is de reden dat de Duitse stad Stuttgart het logo als embleem behoudt. De naam van de stad is afgeleid van het oude Duitse woord “Gestut”, wat “stoeterij” betekent. Precies, dit is ook weer gerelateerd aan paarden. Als je dit vertaald krijg je het Italiaanse woord “Scuderia”, dit is de oorsprong van de “SF”-titel in het Ferrari-logo.

  • Enzo heeft het logo aangepast

Enzo heeft het ontwerp van Francesco Baracca niet zomaar overgenomen. Het paard dat Baracca schilderde was rood en was gehuld in een grote wolk. Enzo heeft ervoor gekozen om zijn paard zwart te maken. Het meest opvallende verschil zit echter in de achterkant van het paart. Enzo heeft namelijk de staart van het paard naar boven laten wijzen in plaats van naar beneden.

  • De zwarte kleur staat voor rouw

Elk detail van het Ferrari-logo is gekozen om een specifieke reden. De reden dat het paard zwart is geworden heeft te maken met rouw en verdriet. De dood van Baracca liet zijn collega-piloten verdrietig achter. Enzo heeft ervoor gekozen om zwart te gebruiken om zo deze piloten te eren. Dit is nog eens een gebaar!

 

Volgende week meer over het Ferrari logo!

Geef een reactie