Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wanneer een rood logo laten ontwerpen?

Rood wordt vaak gezien als de kleur van angst en alarmerende situaties. Mede door het feit dat alarmlichten vaak een rode kleur hebben! Andersom kun je rood ook associëren met liefde en passie. De tegenstrijdigheid maakt dat bedrijven vaak niet direct voor een rode kleur in hun logo kiezen. Je wilt immers voorkomen, dat je logo geassocieerd wordt met gevaar! In dit artikel vertellen we je meer over de redenen om voor een rode kleur in je logo te kiezen. Er zijn tal van bekende bedrijven die je al voor zijn gegaan. Denk bijvoorbeeld aan Netflix, Lego, YouTube, CNN, enzovoorts. Logo laten ontwerpen? Logolove!

Contrasterende kleuren trekken de aandacht

Een goede reden om rood te gebruiken in je logo, is om de aandacht te trekken. De combinatie van zwart en wit valt niet op. Daar waar een combinatie van zwart en rood direct de aandacht trekt bij potentiële klanten. Daarbij zal een bezoeker het logo eerder onthouden. Vergelijk de logo’s van YouTube en Wikipedia bijvoorbeeld eens met elkaar! Naast de combinatie van zwart en rood is ook rood en wit een zeer geschikt. Des te meer je logo opvalt, des te sneller zullen mensen deze ook onthouden.

Associaties met een rode kleur

Eerder beschreven we al, dat een rood logo laten ontwerpen ertoe kan leiden dat er bepaalde emoties worden getriggerd bij klanten. Een gevoel van angst en gevaar zijn hier voorbeelden van. De rode kleur kan echter ook geassocieerd worden met een verhoogde hartslag, met liefde en passie, met een gevoel van vreugde en positieve spanning, enzovoorts. Het maakt mensen nieuwsgierig!

Afhankelijk van de producten en diensten die je aanbiedt, kun je beoordelen of een rode kleur passend is in je logo. Bij een bedrijf die een betrouwbaarheid, integriteit en autoriteit uit wil stralen is rood minder geschikt. Daar waar de kleur goed van pas komt bij bijvoorbeeld het logo van een sportclub.

Geef een antwoord