Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het Adidas logo onder vuur?

Het Hof van de Europese Unie heeft zich woensdag uitgesproken tegen de bewering  van Adidas’ dat zijn de drie strepen merkbescherming verdienen. Het arrest kwam als een klap aan bij deze grote sportkledinggigant, er is namelijk beslist dat deze drie strepen niet vallen onder het bereik van de merkbescherming. Voor Adidas niet bepaald leuk, zij krijgen nu dagelijks te maken met bedrijven die de strepen na proberen te maken. Een nieuw logo ontwerpen is een goed idee – maar blijf dan wel origineel!

De uitspraak van het Hof

De uitspraak bevestigde een uitspraak van 2016 van het European Union Intellectual Property Office, dat de merkaanvraag van Adidas voor 2014 verwierp nadat was vastgesteld dat het logo “elk onderscheidend vermogen miste”. Ook heeft het Hof laten weten dat de Duitse onderneming niet kan aantonen dat de strepen een voldoende onderscheidend vermogen hebben. “Het merk is geen merk dat bestaat uit een reeks regelmatig repetitieve elementen, maar een gewoon algemeen merk”, aldus het Hof.

Voor alle mensen die denken: “Wat bedoelen ze hiermee?”, het gaat erom dat Adidas de drie strepen niet consequent toepast. De ene keer liggen de strepen iets anders, de andere keer zijn het eerder drie kleine lijntjes. Hierdoor is er geen sprake van een bepaald soort merk. Een merk als Nike heeft dit weer wel, hier ziet de bekende Swoosh er namelijk altijd hetzelfde uit.

Logo rechtszaken in het verleden

Het is bijzonder voor deze grote sportkledingonderneming dat ze verloren hebben. Ze staan namelijk bekend om het agressief procederen tegen iedereen die de strepen gebruikt op hun kleding. De New Yorkse ontwerper Thom Browne heeft bijvoorbeeld het aantal strepen van drie naar vier veranderd nadat hij werd aangeklaagd door Adidas. Ook Skechers heeft een lange rechtszaak achter de rug met Adidas. Na het winnen van een rechtszaak in mei 2018 over een lookalike van een tennisschoen van Stan Smith, bleef Adidas het hele jaar door Skechers achterna jagen.

Dit zal in de toekomst niet meer zo snel gebeuren, het is namelijk door deze nieuwe uitspraak voor eens en voor altijd duidelijk dat Adidas niet het alleenrecht heeft op de drie streepjes. Hoe Adidas de bedrijven aan gaat pakken die wel de drie strepen gebruiken is nog niet bekend. Misschien komt er wel een heel nieuw logo voor Adidas? Dat zouden wij van LogoLove natuurlijk super tof vinden!

Geef een reactie