Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het Spotify logo en de Spotify huisstijl uitgelegd

Misschien wel de meest populaire streamingdienst aan het worden: Spotify. En dat is niet voor niets, het gemak waar Spotify voor staat is uniek te noemen. Vrijwel iedere artiest heeft zijn of haar naam verbonden aan Spotify en in Nederland wordt Spotify ongelofelijk vaak gebruikt in combinatie met een Sonos geluidssysteem. Voor ons een reden om onderzoek te doen naar het logo en de huisstijl van Spotify!

Voordat we in het diepe duiken, wist je dat Spotify een hele pagina met branding guidelines heeft opgesteld op hun website? Dat geeft al aan hoeveel waarde Spotify hecht aan hun logo en huisstijl. Om Spotify te citeren: “We are very proud of our logo, and we require that you follow these guidelines to ensure it always looks its best. Our logo is the combination of a simple and modern wordmark with the icon.”

Het spotify logo

Het Spotify Green-logo, linksboven afgebeeld, is het primaire kleurenlogo en mag volgens het bedrijf alleen worden gebruikt in combinatie met zwart-wit en in non-duotoonfotografie.

Onlangs heeft Spotify haar huisstijl en identiteit omgegooid: Het doel van de nieuwe identiteit is om een evoluerend visueel idee te creëren dat Spotify zou communiceren met het publiek, dat net zo rijk en zo levendig is als de muziekcultuur zelf. Het nieuwe ontwerp is minder gericht op de groene en zwarte tinten, het kleurenpalet is uitgebreid van 2 naar 31 kleuren. Al deze kleuren moeten ertoe bijdragen dat Spotify niet langer wordt gezien als een technologiemerk, maar meer als een ‘muziekmerk’.

Spotify als business

Er zijn momenteel meer dan 15 miljoen gebruikers die betalen voor Spotify premiumabonnementen. Extra inkomsten krijgt Spotify van adverteerders die betalen om de 60 miljoen extra gebruikers te bereiken. Maar zelfs met meer dan een miljard dollar aan inkomsten in 2013, zou Spotify naar verluidt miljoenen hebben verloren. In vergelijking met andere startups blijven de groeicijfers op jaarbasis nog aan de lage kant, zeggen analisten.

Geef een reactie