Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Een nieuw logo voor gezonde keuzes?

Een nieuw logo om mensen te helpen gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Daarvoor pleit de Consumentenbond. Het ‘Ik kies bewust-Vinkje’ zoals we deze allemaal kennen wordt sinds 18 oktober niet meer toegestaan op verpakkingen van producten. De producten mét vinkje, mogen dan tot aan de THT datum verkocht worden.

Een van de redenen dat het vinkje verdwijnt is dat er ook vinkjes staan op ongezonde producten, waaronder cola. Het blauwe vinkje (‘bewuste keuze’) was bedoeld voor een iets gezondere keuze in een soms bijzonder ongezonde productcategorie

Ik Kies Bewust Logo voor ongezonde producten

Een van de belangrijkste kritiekpunten was dat er ook vinkjes konden komen te staan op ongezonde producten. Het blauwe vinkje (‘bewuste keuze’) was te vinden op producten in een minder gezonde productcategorie, zoals cola. Met deze vinkjes werden consumenten op het verkeerde been gezet, aldus de Consumentenbond.

Bij LogoLove kunnen we ons hier wel in vinden, een groen logo met een vinkje geeft al snel vertrouwen. Als consument heb je natuurlijk zelf de plicht om goed op te letten in de supermarkt, maar het is wel misleidend!

Een nieuw logo voor gezonde(re) producten?

Daar moeten we nog even op wachten. Voor de vaak begrepen vinkjes is nog geen vervanger gevonden. De consument heeft onderzoek gedaan waarbij ze 1.600 mensen hebben ondervraagd. Zo’n 75% geeft aan dat ze een nieuw logo voor gezondere producten in de supermarkt wel zien zitten. Zij denken aan een kleurensysteem: groen voor gezonde producten, rood voor ongezonde producten en oranje voor producten die daar tussen vallen. Het zogenaamde stoplichtsysteem (rood, oranje, groen) laat in één oogopslag zien of producten gezond of ongezond zijn.

Supermarkten zelf willen dolgraag een nieuw logo om daarmee consumenten te informeren over gezonde en minder gezonde producten.

Wat vind jij van het besluit om het ‘Ik Kies Bewust’ vinkje van de producten te schrappen? En hoe kijk jij aan tegen een eventueel nieuw logo om aan te duiden welke producten gezond zijn en welke producten ongezond zijn? We zijn erg benieuwd, laat het ons weten in een reactie onderaan de blog!

Geef een antwoord