Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wat hebben het Facebook Logo, het Linkedin Logo en het Twitter logo met elkaar gemeen?

Facebook, Linkedin en Twitter behoren tot de grootste social media platformen van 2018. Voor ons interessant om de logo’s van deze 3 partijen eens goed onder de loep te nemen!

Linkedin Logo

LinkedIn is een bedrijfsgericht sociaal netwerk dat werkgeve   rs en werkzoekenden verbindt. Werkgevers plaatsen advertenties en werkzoekenden plaatsen hun curriculum vitae. Overigens is dat niet de enige functie waar Linkedin voor gebruikt wordt. Sinds de lancering van Linkedin in 2003 is het bedrijf geëvolueerd, net als het logo.

De kleur is een belangrijk aspect bij het ontwerpen van een logo. De standaard blauwe achtergrondkleur van LinkedIn staat voor kalmte, waardigheid en betrouwbaarheid. Terwijl de witte kleur charme en integriteit vertegenwoordigt. De kwaliteiten die deze twee kleuren vertegenwoordigen, zijn de kernwaarden die men in de professionele markt verwacht.

“IN” verzekert gebruikers dat ze op de juiste plaats zijn. Linkedin is voor werkgevers de juiste plek om een geschikte kandidaat te kunnen vinden voor hun openstaande vacature en voor werkzoekenden is Linkedin de plek om hun droombaan te vinden.

Nog een theorie: De founders van Linkedin waren ook betrokken bij PayPal. Een bedrijf dat ook een blauw logo gebruikt. Het zou kunnen zijn dat de bedenkers van PayPal de kleur onbewust hebben gekozen, óf juist bewust de keuze hebben gemaakt, zodat de twee giganten met elkaar geassocieerd worden.

Facebook logo

Het Facebook-logo heeft een relatief eenvoudig en duidelijk ontwerp, met een witte kleine letter op een blauwe achtergrond. Het blauw-witte kleurenschema was een doelgerichte keuze van Mark Zuckerberg, ook omdat blauw en wit al lang in combinatie worden gebruikt om zuiverheid en optimisme te vertegenwoordigen.

Zoals vaak het geval is bij het gebruik van kleine lettertypen, is het kleine lettertype van het Facebook-logo waarschijnlijk bedoeld om aan te geven dat Facebook een nonchalant en ontspannen bedrijf is. Mensen gebruiken Facebook grotendeels voor entertainment en voor informele contacten met vrienden en familie over de hele wereld. Facebook is in staat om een deel van die boodschap over te brengen door middel van hun logo.

Naast het kleurenschema en de fontkeuze, zijn er door de jaren heen maar een paar kleine details gewijzigd, zoals formaten en arcering. Eenvoud is wat het Facebook logo (en het Linkedin logo) typeert. Is dat ook het geval bij het Twitter logo?

Twitter logo

Zeer zeker! Net als het Facebook logo en het Linkedin logo is het Twitter logo erg eenvoudig. Net zoals een tweet kort en krachtig is, zo is ook de Twitter-vogel klein en bescheiden.

Het resultaat van een brainstormsessie van één dag in 2006. Twitter. Met meer dan 500 miljoen gebruikers is de social media gigant een van de 10 meest bezochte websites geworden. Wij kunnen het Twitter logo dromen. Jij ook? Toen Twitter net begon, werd Twitter niet Twitter genoemd, maar Twttr. Benieuwd hoe het logo er toen uitzag? Zie hier, een verbetering lijkt ons!

Conclusie:

Eenvoud: Minder en grotere details geven de 3 logo’s een iconisch gevoel.
Vorm: Square! Alle logo’s zijn rechthoekig, was je dat al opgevallen?
Dat heeft ongetwijfeld te maken met Material Design, waar we een aantal weken geleden een blog over schreven: Material Design blog.
Kleur: Blauw en wit.
Font: wederom eenvoudig. Alhoewel het Twitter logo geen font heeft.

Opvallend is het feit dat de meeste grote technologiebedrijven begonnen met logo’s die veel op kunstwerken leken maar naarmate de bedrijven groeiden, schakelden ze over naar eenvoudige ontwerpen. De logo’s zijn eenvoudig maar krachtig.

Tot volgende week!

Geef een antwoord