Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Logo design wedstrijd of oneerlijke concurrentie?

Wedstrijden zijn leuk, meedoen is super en winnen is geweldig, althans: de wedstrijden zoals wij deze kennen in Nederland.
Een logo design wedstrijd levert niet altijd zo’n win-win situatie op. Bij LogoLove blijven we logo’s ontwerpen met een passie – geen designwedstrijden dus.

Wat is een logo design wedstrijd?

Logo design wedstrijden zijn ontworpen door bedrijven of platforms die enorme keuzemogelijkheid willen hebben of bieden. Logo design wedstrijden zijn vaak slecht betaald of zelfs onbetaald. De “betaling” houdt dan een mention of een kleine ‘five minutes of fame’ in.

In feite kan onbetaald werk een aantal vormen aannemen:

  • Speculatief of ‘spec’-werk: gratis werk, in de hoop er voor betaald te worden
  • Competities: werk gedaan in de hoop een prijs te winnen – in welke vorm dan ook
  • Vrijwilligerswerk: werk gedaan als een gunst of voor de ervaring, zonder de verwachting betaald te worden
  • Stages: een vorm van vrijwilligerswerk met onderwijswinst
  • Pro bono werk: vrijwilligerswerk gedaan “voor het algemeen belang”

Zeker niet elke methode is een ‘slechte’ methode! De keuze staat vrij. Wel vinden wij dat professionele ontwerpers een eerlijke vergoeding moeten krijgen voor hun werk en hun creatieve eigendom zelf mogen gebruiken hoe zij willen en voor welk doeleinde zij willen. Wij raden designers aan om goed te onderzoeken welke risico’s een logo ontwerpwedstrijd met zich mee kan brengen.

De risico’s van design wedstrijden:

  • Klanten kunnen niet rekenen op kwaliteit. Over het algemeen wordt er weinig tijd en energie gestoken in design wedstrijden. Wat gaat er vaak verloren? Onderzoek, de overweging van alternatieven en het testen van andere ontwerpen.
  • Designers raken in het nauw. Sommige klanten zien dit misschien als een manier om gratis werk te krijgen; het vermindert ook de echte economische waarde van de bijdrage die ontwerpers leveren.
  • Ontwerpbedrijven gebruiken designwedstrijden vaak als zelfpromotie

Oneerlijke concurrentie: de klant vraagt naar 100 ontwerpen, betaalt er voor één.

Logo design contest – eerlijk of niet?

De meest legitieme ontwerpwedstrijden zijn vaak wedstrijden van non-profitorganisaties. Er zijn dus zeker wel eerlijke design wedstrijden, maar het is en blijft lastig te onderscheiden.

En bedenk ook dat de logo’s van een ontwerpwedstrijd hoogstwaarschijnlijk niet van art directors en ontwerpers van het hoogste niveau is. Houd er dus rekening mee dat het logo dat je kiest, zomaar kan vallen onder auteursrechtelijk beschermd werk. Om het bot te brengen: je krijgt waar je voor betaalt.

In zekere zin is een logo design wedstrijd niet meer dan een gok, je weet nooit wat je ontvangt, en net als bij gokken, kun je zomaar verliezen!

Geef een reactie