Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

De evolutie van het Apple logo

Apple is al jaren een van de grootste, misschien zelfs wel de grootste, aanbieder van mobiele apparaten en computers. Steve Jobs heeft er echt voor gezorgd dat het merk haar naam op de wereld kon zetten, iedereen kent wel een product van Apple; een iPad, een iPhone, een iPod of een iMAc. De naam apple slaat natuurlijk terug op het logo van het merk, maar wist je dat het niet altijd het logo is geweest zoals we dat vandaag de dag kennen? Wat maakt het logo zo bijzonder en hoe is het logo veranderd door de jaren heen? Lees snel verder om daar achter te komen! Wil je ook een logo laten ontwerpen? Wij helpen je graag! Neem snel contact met ons op.

Het begin van het Apple logo

Het allereerste logo van Apple is vrijwel volkomen onbekend, dit kan ook komen door het feit dat het er gewoon niet mooi uitziet. Het is een ontzettend oud logo wat totaal niet bij het merk past. In 1977 kwam daar verandering in. Toen veranderde het logo in het gekleurde appeltje, dit is ook wel het logo wat je vaak terug ziet komen bij de oudere versies van de Mac. Dit logo past al veel meer bij Apple, het is namelijk een logo dat laat zien dat ze net even iets anders zijn dan de andere merken van dat moment. De kleuren van de regenboog geven het een beetje een kinderlijk uiterlijk, het is een uitnodigend logo. Precies wat de ontwerper ook probeerde na te streven.

Apple logo: Verandering naar modern

In 1998 kwam er verandering in het logo met de regenboog kleuren. Het logo bleef nog steeds het appeltje met de hap, echter werd de kleur nu veranderd in lichtblauw. De voornaamste reden hiervoor was dat dit een moderne uitstraling gaf, ook was het hierdoor makkelijker om het logo op de Mac te plaatsen. Dit is al een logo wat meer lijkt op het logo wat we vandaag de dag kennen als het logo van Steve Jobs.

Puntjes op de i

Door de jaren heen is het logo steeds iets strakker geworden, dit heeft ook te maken met het feit dat het gehele merk steeds moderner werd. De randen van de appel werden een stuk strakker en alles ziet er net even iets slanker uit. Ook  werd het hierdoor mogelijk om het logo in de telefoons te laten graveren, ze steken nu dan ook niet meer zo uit als voorheen. Het logo is vooral zo bekend geworden door de eenvoud. Steve Jobs was altijd van mening dat het gebruiksgemak voorop moet staan. Dit betekent dat het systeem heel makkelijk moet zijn om te gebruiken, mensen moeten zonder problemen kunnen navigeren door het systeem.

Het Apple logo nu

Bij dat idee hoort dan ook een simpel logo, vandaar dat het altijd het appeltje is gebleven. Steve Jobs mag dan niet meer onder ons zijn, het logo van het bedrijf wat hij groot heeft gemaakt zal wel altijd blijven bestaan. Misschien kijk je nu wel anders naar het logo als je weer eens langs de Apple Store loopt!

Geef een reactie